Nježno i oprezno

Zima se uvelike razlikuje od ostalih godišnjih doba, i to prije svega zbog klizave podloge koja zahtjeva prilagođavanje vožnje i ponašanja za upravljačem. Kako bezbrižno kroz zimu?

Prvi i osnovni preduvjet za sigurnu vožnju zimi su zimske gume.


No valja pritom sačuvati hladnu glavu: zimske gume, pa ni one najbolje, nisu svemoguće. Gluposti za upravljačem neizbježno dovode do nezgoda. Mala utjeha: štete pri takvim nezgodama obićno su male jer se i auti sporo kreću.

Malo poduke iz fizike olakšat ce snalaženje na snijegu i ledu. Sposobnost prenošenja sila na podlogu ( sto je učeni izraz za upravljanje automobilom ) ovisi o pritisku gume na podlogu i koeficijentu trenja između gume i podloge. Koeficijent trenja je po zimi znatno manji nego inaće i na njega ne možemo utjecati: ako je na cesti snijeg ili led, to je zadano stanje u kojem se moramo snalaziti.

Ipak, prianjanje mozemo prilagodjavati nasim potrebama variranjem opterecenja prednje ili straznje osovine. Kako? Njeznim dodavanjem gasa, ili jos njeznijim kocenjem, dodatno se opterecuje straznja ili prednja osovina. Iznimno je vazno naglasiti rijec “njezno” posebice kada je rijec o kocenju. Naglo kocenje, cak i normalno, prelazi mogucnosti prianjanja gume na podlogu te dolazi do blokade kotaca. Kad se to dogodi, vozac postaje putnik u autu koji se klize pravocrtno i svaka je mogucnost upravljanja izgubljena. Auti opremljeni ABS-om nude vozacu mogucnost pazljivijeg doziranja kocnice: ispravno kocenje je kocenje pri kojem se ABS ne aktivira. Tako njezno postupanje s kocnicom vazno je osim zbog upravljanja i zbog opterecenja prednje osovine. Pri laganom kocenju moze se ostvariti prebacivanje tezine na prednju osovinu sto automatski olaksava i pospjesuje ulaz u zavoj. Ovo su fundamenti tehnike voznje koji vrijede i za vozace ciji su automobili opremljeni najmodernijom tehnikom. Naime, pri ulasku u zavoj s opterecenom prednjom osovinom i ESP je ucinkovitiji. Tada se njegov zahvat kocenja unutarnjeg kotaca dogadja na kotacu koji moze prenijeti vecu silu na podlogu pa je i efekt ispravljanja putanje mnogo bolji. Naime vozilo koje podupravlja ( tj. tezi izlijetanju iz zavoja ) normalno se stabilizira kocenjem straznjeg unutarnjeg kotac, sto je u ovim uvjetima najmanje ucinkovito. Jos jedan savjet za kraj, a koji zvuci kontradiktorno: ako auto podupravlja i nista nije pomoglo, polagano oduzimajte upravljac ( tj. okrecite ga kao da NE zelite uci u zavoj ) dok ne ostane jedna cetvrtina okreta do ravne pozicije. To je najcesce dovoljno da prednji kotaci uhvate.

Auto s prednjim pogonom
Kritican je prijenos snage na podlogu jer se kod kretanja ona rasterecuje. Tu je iznimno vazna njezna noga na gasu kako bi se taj efekt smanjio i omogucio prijenos snage na podlogu. U nacelu s dobrim zimskim gumama ne bi trebalo biti nikakvih problema na snijegu, no po ledu je potreban dodatni oprez. Naglo otpustanje gasa ima jednaki efekt kao i koristenje kocnice, ali uz nezgodnu nuspojavu; koceni su samo prednji kotaci koji su i najjace optereceni. Posljedica: u zavoju je moguce zanosenje straznjeg kraja. Osim sto se tako gubi kontrola nad vozilom, moguce je izazivanje masovnog sudara jer ce se auto preprijeciti na cesti i blokirati vise od jedne vozne trake. protulijek je relativno jednostavan: najcesce je dovoljno samo dodavati gas sto rasterecuje prednju i opterecuje straznju osovinu tako da straznji kotaci “uhvate”. Ako to ne pomogne, lagano oduzimanje upravljaca hoce.

Auto sa stražnjim pogonom.
Nekd su vlasnici automobila sa straznjim pogonom putovali zimi pjeske ili tramvajem ali to stvarno vise nije potrebno. Takav auto dobro ubrzava ali je IZNIMNO osjetljiv na naglo oduzimanje gasa. Straznji kotaci su rastereceni i jos ih koci motor: dovoljno za blokadu i okretanje na cesti.Mnogo manje nevolja izaziva dodavanje gasa: straznji se kraj dodatno optereti sto poboljsava trakciju. Ako i dodje do zanosenja straznjeg kraja, oduzimanje upravljaca je rjesenje problema.

Auto s pogonom na sve kotače
Vlasnici moraju voditi racuna samo o jednom: da ne pretjeraju. Naime, auto kojem je cijela tezina na pogonskim kotacima izvrsno ubrzava, najcesce bolje nego sto koci, a sasvim sigurno bolje od svih ostalih sudionika u prometu. Tu je vazno dobro procijeniti brzinu. Predvidjanje je pola voznje po snijegu. Defanzivna voznja, njezno postupanje s automobilom i predvidjanje problema jamce sigurnu i neokrzivu voznju. Naravno uz neizbjezne zimske gume.

Preupravljanje:
Dogodilo se zanosenje straznjeg kraja? Nema problema, lagano oduzimajte upravljac i dodajte gas. Vazno: upravljac usmjerite na tocku u koju zelite ici i drzite gas jer ako samo oduzmete upravljac i maknete nogu s gasa, zavrsit cete u drugoj jami nakon sto se auto okrene.

Podupravljanje:
Okrenuli ste upravljac a auto ide ravno? Lagano dignite nogu s gasa i ODUZIMAJTE upravljac ( okrecite ga suprotno ) dok ne preostane jedna cetvrtina okreta. To je dovoljno da kotaci uhvate i da auto pocne skretati. Pocne li auto preupravljati, nastavite s preupravljanjem.

 

Dodaj komentar!