Zašto zimske gume?

Suprotno nekim tradicionalnim mišljenjima, moderne zimske gume ne nadmašuju svoje ljetne kolege samo po snijegu i ledu, već i u svim ostalim uvjetima ako temperature padnu ispod određene granice. Zato da biste zamjenili ljetne gume zimskima, ne trebate čekati prve pahulje snijega nego pratiti dnevne promjene temperature.


Dijagram pokazuje kako prianjanje, odnosno držanje gume za cestu ovisi o temperaturi. Žuta boja označava zimske a zelena ljetne gume. Na temperaturama nižim od sedam celzijevih stupnjeva gumena smjesa zimskih pneumatika elastičnija je od ljetnih i stoga bolje prianja i na suhu podlogu. Silica je materijal koji uspješno pomiruje suprotstavljene zahtjeve poput dobrog prianjanja pri kočenju na mokroj podlozi i niskog otpora kotrljanja, pa se često koristi kod suvremenih zimskih guma.

Bijele zime su rijetke.
Osim u planinskim dijelovima, snijega kod nas zapravo i nema mnogo. Nasuprot tome zimi je mnogo hladnih kišnih dana.
Prosjek izmedju studenog i veljače je slijedeći ( u danima ):

Snježni dani 14,6
Kišni dani 42,5
Dani bez padalina 62,9
Dani s <0 celzijevih 23,8

Smanjenje prianjanja

Ako je led prekriven vodom na 0 celzijevaca faktor trenja između gume i podloge tj. prianjanje je 20 puta manje nego na suhom asfaltu.
Postotak prianjanja u pojedinim uvjetima.

Suhi asfalt 100%
Mokri asfalt 75%
Snijeg 20%
Led 10%
Mokri led 5%

Evo sada i par savjeta za one koji već imaju zimske gume na zasebnim felgama, kako ih zamjeniti i na sto pripaziti:

Kod montiranja pripazite na upute proizvođača jer mnogi modeli imaju usmjeren dezen šare.
Ako su gume vec korištene, provjerite profil koji NE BI SMIO BITI MANJI OD 4MM kako bi vas gume i dalje pouzdano služile.
Kotače prilikom postavljanja uvijek ostavljajte na istoj strani, nikako ih ne mjenjajte u križ, jer kotaci poprimaju svojstva vezana uz smjer kotrljanja.

Ljetne gume prije skladistenja operite i poprskajte antikorozivnim sredstvom kako nebi izgubile svojstva i propadale jer u nečistoći s ceste zadržava se vlaga pa su gume sklone propadanju.

Ljetne gume skladištite polegnute na tlo, a tlak povisite za jedan bar.

Provjerite profil guma za ljeto. Ako je niži od 1,6mm počnite razmišljati o kupnji novih.

Ukratko, kako zamjeniti gume, par školskih savjeta :)

Dizalicu pažljivo stavite ispod auta na označeno mjesto, tako čete sačuvati prag automobila od ostečenja. Provjerite ima li dizalica dobar oslonac na tlu.
Prije podizanja auta, ubacite ručicu mjenjača u brzinu i zategnite ručnu kočnicu.
Prije podizanja automobila lagano otpustite matice, nikako ne do kraja!!!
Podignite automobil i tada do kraja skinite matice koje ste ranije otpustili.
Kotač skinite tek nakon sto je visina od tla dovoljna, u sto čete se uvjeriti ako ispod gume stane ruka.
Pri skidanju kotača ne vucite jako jer se na taj način auto moze zaljuljati i skliznuti s dizalice.
Stavite kotač sa zimskom gumom na automobil, zavrnite matice i spustite auto na tlo.
Tek kada je auto na tlu pazljivo zavrnite sve četiri matice ključem do kraja.
Skinute gume označite kredom kako biste na proljeće znali koji kotač je bio na kojoj osovini.
Nabavite ratkape za kotače sa zimskim gumama jer čuvaju naplatke od agresivne nečistoće s prometnica.

Dodaj komentar!